Postup, ako sa stať prispievateľom vo fotobankách

Postup, ako sa stať prispievateľom vo fotobankách

Vieš čo je úplne super na fotobankách? Fotky sa ti predávajú do celého sveta a nie len raz, ale opakovane a to aj vtedy, keď spíš 🙂

Aby sa tvoje fotky začali čo najskôr predávať cez fotobanky, musíš sa najprv do každej z nich registrovať. Aby tento proces bol pre teba čo najjednoduchší, zostavila som presný postup krokov, ktorý ti pomôžu stať sa prispievateľom do fotobánk rýchlo a bezproblémovo. 

V prípade, že nevieš, ktorú fotobanku si vybrať, nakukni do článku Kompletný zoznam fotobánk, ktorým môžeš dôverovať.

Na to, aby si sa mohol/mohla stať prispievateľom, musíš mať minimálne 18 rokov a byť autorom fotiek, ktoré sa hodláš nahrať do fotobánk. Proces registrácie sa mierne líši od jednej fotobanky k druhej, niektoré majú dokonca samostatné účty pre kupujúcich a zvlášť pre prispievateľov (napríklad Shutterstock). Ale jedna vec, ktorú majú všetky fotobanky spoločnú: registrácia je ZDARMA. Ak sa náhodou stretneš s fotobankou, ktorá od teba bude žiadať  peniaze, utekaj rýchlo preč.

Tak a teraz k registrácii samotnej. Nižšie som uviedla všetko, čo budeš počas registrácie potrebovať. Vzala som do úvahy aj to, že každá fotobanka má trochu odlišný proces, niektoré fotobanky vyžadujú iba osobné údaje a niektoré všetko z nižšie uvedených 4 krokov:

1. Tvoje osobné údaje a kontakt

Celé meno

Adresu trvalého bydliska ( + doručovaciu adresu, ak sa líši)

Email / Telefónne číslo

2. Naskenovanú kópiu tvojho dokladu totožnosti, doklad musí byť vydaný štátom a môže to byť buď:

Pas 

Občiansky preukaz

Vodičský preukaz ( v niektorých prípadoch )

Tvoj doklad totožnosti musí obsahovať tvoje celé meno, dátum narodenia a dátum vypršania platnosti. Mal by byť odovzdaný ako jeden súbor, viac naskenovaých stránok spoj do jedného dokumentu a odošli ho vo formáte PDF, JPEG alebo TIFF.

3. Úspešné zvládnutie kvízu alebo testu (napríklad na iStockphoto)

Neboj, nieje to žiadna “rocket science”, dá sa tým prejsť ľahko! Stačí si predtým pozrieť príručky a návody pre prispievateľov, ktoré má na stránke každá fotobanka – nájdeš v nich všetky odpovede. Otázky sa všeobecne týkajú princípov a zásad konkrétnej fotobanky a patria tam napr. otázky o kvalite fotiek – akú kvalitu požadujú, aké kritériá používajú pri posudzovaní fotiek ( sem patria otázky týkajúce sa napr. šumu, ostrosti, artefaktov ), ďalej sa otázky týkajú tzv. model releas-ov , pri nehnuteľnostiach sa to volá property release. Ďalšou témou sú autorské práva (logá a ochranné známky ) a licencie a ich použitie. Viem, že takto to môže znieť trošku komplikovane, ale naozaj to nieje ťažké. 

 

4. Ukážka tvojich najlepších fotiek, ktoré pošleš ako vzorku na posúdenie (budeš potrebovať niekde menej, niekde viac ale maximálne 15 fotiek uložených vo formáte JPEGs a vo farebnom profile sRGB, na základe tejto vzorky ti potom aktivujú účet alebo ti ho zamietnu )

Táto časť registračného procesu je ozaj dôležitá tak jej prosím venuj patričnú pozornosť. Predtým, než začneš s výberom svojich fotiek, pozri sa na webku fotobanky, ktorá takúto vzorku fotiek požaduje a všimni si aké fotky majú na uvítacej stránke. Väčšina fotiek bude mať skôr komerčný charakter, nebudú príliš umelecké. Aj pri svojom výbere sa riaď týmto pravidlom – viac komerčné, menej umelecké. Každú fotku, ktorú si vyberieš, ešte potom priblíž na 100% a skontroluj, či nemá niektorý z týchto nedostatkov: takto isto ju budú posudzovať aj vo fotobanke. 

 

  • Problémy so zaostrením (pre väčší náhľad klikni na foto) – tvoje fotky by mali byť úplne ostré v plnom rozlíšení a zaostrené by malo byť na hlavný predmet. Ak je fotka odfotená s nízkou hĺbkou ostrosti (napr. F / 1,4 – f / 5,6),  ohnisko by malo byť na správnom mieste, napríklad na očiach

 

  • Šum, zrnitosť, artefakty – tvoje fotky by nemali mať nadmerný šum, zrnitosť alebo jpeg- artefakty. Tieto problémy sú zvyčajne spôsobené vysokými nastaveniami ISO, snímaním vo formáte JPEG alebo fotografovaním pomocou foťáku typu point-and-shoot – taký ten malý foťák – mydielko. Ak sa chceš vyhnúť týmto problémom, vyber si fotky, ktoré boli nasnímané v RAW s čo najnižším nastavením ISO a ktoré sú správne exponované

 

  • Nadmerné odstránenie šumu alebo prílišné doostrenie – ak tvoja fotka stratila detaily, vyzerá rozmazane alebo príliš pre-retušovane s veľa artefaktmi ktoré pôvodne na fotke neboli, takúto fotku do svojho výberu nezaraďuj

 

  • Prach na senzore/Špinavý objektív špinavý šnímač foťáku alebo špinavý objektív môže spôsobiť tmavé škvrny, ktoré sú na fotke vidieť napr. tam kde je odfotená obloha. Ak niečo takéto na svojej fotke uvidíš, nezabudni sa o to postarať a odretušuj to

 

  • Chromatická aberácia – ide o optický problém spôsobený objektívom. Vyzerá to ako fialové alebo zelené orámovanie na okrajoch objektov, viditeľné hlavne v kontrastných častiach fotky. Tomuto problému sa dá predísť buď používaním kvalitného objektívu alebo dodatočne v odstránením v postprocese.

 

  • Vodoznaky/ Podpisy / Logo – do žiadnej fotobanky ti neakceptujú fotky s podpisom, osobným logom ani vodoznakom

 

  • Slabý postproces – tvoje úpravy na fotke by mali byť neviditeľné aj pri priblížení na 100%

 

K svojim fotkám nezabudni priradiť ešte:

  •  Kľúčové slová / názvy  – nazývané aj metadáta, ktoré pomôžu kupujúcemu nájsť tvoju fotku

Dobrý názov fotky sa číta ako veta alebo fráza. Mal by byť opisný a jedinečný pre každú fotku, aj keď sú z rovnakej série. Vytvoriť takýto názov ti pomôžu odpovede na tieto otázky: Kto / Ako / Prečo / Kedy / Kde / Čo. Pre “editorial” fotky (= ilustračné fotky k článku na web, do časopisu/novín) nezabudni uviesť aj dátum a miesto, kde bola fotka vyfotená a faktický popis toho, čo sa na fotke deje.

Dobré kľúčové slová ( do 50 na fotografiu ) sú podrobné a presné a vzťahujú sa priamo na to čo je na fotke alebo čo fotka predstavuje. Taktiež môžu zahŕňať aj slová, ktoré opisujú koncept, emóciu alebo náladu. O super nástroji, ktorý ti uľahčí vytváranie kľúčových slov píšem v tomto článku

  • Súhlas vyfotografovanej osoby “Model release a súhlas majiteľa vyfotenej nehnuteľnosti “Property release” – ak sa chystáš zaradiť do svojho výberu fotku, na ktorej je rozpoznateľná osoba alebo nehnuteľnosť (napríklad fotky interiéru) a budeš chcieť tieto fotky predávať na komerčné použitie, budeš potrebovať od každej rozpoznateľnej osoby písomný súhlas – Model release a ak je na fotke aj značná časť nehnuteľnosti, tak aj súhlas majiteľa nehnuteľnosti – Property release. Hoci každá fotobanka radšej uprednostní svoj formulár na tieto súhlasy, zvyčajne nemajú problém a akceptujú formuláre aj iných fotobánk. Aby som ti uľahčila hľadanie formulárov, pripájam linky na originál formuláre od týchto troch fotobánk:

 

  • Shutterstock release tu (dostupné v 15 jazykoch )
  • iStock release tu – (dostupné v 23 jazykoch )
  • AdobeStock release tu  

 

Nižšie som ešte pripojila na ukážku registračného procesu na Shutterstocku. Pre väčšií náhľad stačí kliknúť na fotku ↓ Držím palce a ak máš otázky ohľadom registrácie do fotobánk, veľmi rada ti na ne odpoviem.

fotobanky, ako sa stať prispievateľom, pasívny príjem z domu, tipy na fotografovanie, fotografický blog, ako fotiť do fotobanky fotobanky, ako sa stať prispievateľom, pasívny príjem z domu, tipy na fotografovanie, fotografický blog, ako fotiť do fotobankyfotobanky, ako sa stať prispievateľom, pasívny príjem z domu, tipy na fotografovanie, fotografický blog, ako fotiť do fotobankyfotobanky, ako sa stať prispievateľom, pasívny príjem z domu, tipy na fotografovanie, fotografický blog, ako fotiť do fotobanky fotobanky, ako sa stať prispievateľom, pasívny príjem z domu, tipy na fotografovanie, fotografický blog, ako fotiť do fotobanky fotobanky, ako sa stať prispievateľom, pasívny príjem z domu, tipy na fotografovanie, fotografický blog, ako fotiť do fotobanky fotobanky, ako sa stať prispievateľom, pasívny príjem z domu, tipy na fotografovanie, fotografický blog, ako fotiť do fotobanky fotobanky, ako sa stať prispievateľom, pasívny príjem z domu, tipy na fotografovanie, fotografický blog, ako fotiť do fotobanky

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *